טיולים לנכים\מוגבלים עצמאיים

להלן סדר הפעילות על מנת להתכונן לטיול כהלכה לטיולי נכים. יש להשתמש גם בשאר העצות המתאימות במדריך זה.

היכן נוסעים?
בחר את המקום שחשקת!
יש לאסוף מידע על הנגישות לאורך כל הטיול החל מעצם ההגעה לשדה התעופה, אפשרויות בטרמינל וכלה בנגישויות בכל המקומות שתבקר. ישנו כלי שיכול לעזור קישורים על נגישות בארצות בעולם,
יש לצמצם במידת האפשר את מספר הטיסות.

העונה המתאימה לטיולים
מומלץ מאד לנסוע לפי היכולת שלכם אך לא בשיא של העונה בגלל העומס הרב בכל האתרים.

הכנות לטיול
יש לתכנן את הטיול לפירוטי פרטים ולנסות לחשוב על כל הפרטים.
מומלץ להיעזר באנשים נכים שנסעו ראה טיולי מסעות של נכים. קח בחשבון שלא הכול ילך כמו שצריך.
במידת הצורך למלווה – אם ברשותך עובד זר יש לדאוג לכל הויזות מהארץ וגם ליידע את משרד הפנים שלא יהיו בעיות בחזרה. במידה וזה עובד בתשלום דאג לכך שהעובד ייקח את זה כעבודה ולא כטיול ולכן יש לקבוע את כל התנאים ורצונותייך המתאימים למצב המוגבלויות שלך, לפני הטיול.



לטיסה
יש תת את מירב האינפורמציה לסוכן הנסיעות בנוסף לפרטים האישיים.
מהי סוג הנכות שלך ?
האם הינך זקוק לסיוע בעליה/בטיסה/בירידה מהמטוס?
האם הינך זקוק למכשירי עזר? ( כסא גלגלים ( אוטומטי או ידני), כלב נחייה, משאף, חמצן וכו')
יש לברר יומיים לפני הטיסה שהכול ברור לחברת התעופה.

לינה
יש לוודא אפילו בשיחת טלפון ישירה עם מנהל ההזמנות או האחראי על התחזוקה – אין לסמוך במקרה זה על הסוכן, שהחדר שאתה מזמין מתאים למוגבלויות שלך לדוגמא: מאחזים, גובה מתאים במקלחות, בשירותים ובחדר מיטות וכן בתוך המלון. יש לוודא יומיים לפני ההגעה כי החדר מוכן. במקרה של בעיות יש לדבר אך ורק עם מנהל המלון.

תחבורה
יש לוודא כי ישנם תנאי נגישות במוניות, אוטובוסים ורכבות. כיום, ברוב הערים יש שירותים מלאים משדה התעופה. רכבות כמו יורוסטאר ואמטרק האמריקאי בנויות בצורה נגישה לנוסעים על כיסאות גלגלים , קשיי הליכה, עיוורים וחרשים. חברות אוטובוסים כדוגמת גריהונד בארצות הברית מפעילים שרותי נכים, באירופה זה פחות נפוץ.
בלשכות התיירות ניתן לקבל אינפורמציה מלאה על השירותיים בתחבורה לנכים.

רכב
אין לוותר על הנוחיות של הנסיעה או הנהיגה ולדאוג כי תקבלו רכב לנכים ( עם משטח או מעלית ) או שתוכלו לחבר את מנגנון הנהיגה שלכם. יש לוודא מספר ימים לפני שמגיעים לאזור היעד בטיול, כי הרכב שהזמנתם מוכן.
את כל הביטוחים יש לעשות מהארץ.

נוהל הוצאת תו נכה בין לאומי בארץ

קיימת אפשרות לנכה בעל תו נכה לקבל תו חנייה בחו"ל. תו חנייה לנכה מאוד עוזר בחו"ל שם המודעות לנכים הרבה יותר גבוהה מאשר בארץ, אף נהג לא יעלה בדעתו לחנות או לחסום חנייה המיועדת לנכים, חנייה באזור המוגדר לנכה גוררת קנס כספי גבוה מאוד.

מצורף בזאת נוהל הוצאת תו נכה בין לאומי בארץ:
1. יש להציג תו נכה מקורי בתוקף.
2. הצגת כרטיס טיסה או אישור ממשרד הנסיעות על תאריכי הטיסה.
3. דרכון בר תוקף.


ביטוח
מומלץ לפנות ליועץ ביטוחי אמין על מנת שיתאים לכם את החבילה המתאימה לצרכיך הכוללת גם את הציוד שלך. אסור לחסוך.
טיסה
מידע לנכים בחברות תעופה
הכנות לפני הטיסה
קח בחשבון כי המזוודות עלולים לא הגיע ליעדם, ולכן מומלץ להחזיק אצלך בתיק העולה למטוס, את הציוד הקריטי ואת התרופות החיוניות לך. כמו כן קח בחשבון כי ציוד עלול להתקלקל במהלך הטיול, ולכן מומלץ להכין רשימה של מקומות לתיקון.

לפני העליה למטוס
בכיסא גלגלים
עשה בידוק מוקדם, בשביל לזכות במושב הכי טוב , הרחב והנוח (שבדרך כלל נמצא ליד יציאות החרום) . וגם על מנת שיתארגן צוות עבורך שיעלה אותך באמצעות עגלות ומסועים מתאימים.
על מנת למנוע אובדן או נזק יש להסיר כל החלקים שמתפרקים ( גלגלים, ידית ניהוג, בטריות ) לפני אחסון כיסא הגלגלים במטוס. יש לסמן בתווית או בטוש עם שמך, כתובתך, ושם נמל התעופה אליו אתה טס.
מבחינה בטיחותית יש לעדכן את צוות הבדוק בנמל מהו סוג הבטרייה שיש לך ( במידה ויש לך כסא חשמלי).
בטיסה
צוות המטוס ידאג לך ויעזור לך להגיע לשירותים, במידת הצורך
בירידה מהמטוס
יש ליידע את צוות המטוס שצוות נמל היעד יהיה מוכן להוריד אותך.

במלון עצמו
במידה ולא הזמנת מקום מראש
רצוי שתגיע ב 16.00-17.00.
אם המלון לא עונה לצרכיך התעניין אצל פקיד הקבלה על מלון שמתואם לצרכיך.
בדוק את החדר לפני שסגרת עסקה.
במקרה ותיתקל בבעיה יש לפנות למנהל המלון ולדבר בנימוס.

ברכבת
הגדר בהזמנה את סוג הנכות שלך ומהו המקום המועדף עליך ובאיזה מכשירים או ציוד אתה מסתייע.
השירותים שיש בחברות אמטרק ויורוסטאר: משטחי בגבהה, כפתורי לחיצה בגובה מתאים עם סימני ברייל, שירותים בקרונות מסוימים, מקום לאיש ליוו וצוות סיוע ומיומן במקרה הצורך.
יש להגיע זמן מספיק לפני יציאת הרכבת.
יש ליידע בכל מקום ברכבת את מוגבלותך על מנת שתוכל לקבל עזרה מתאימה.

מידע לעיוורים ולקויי ראייה
לטייל אך ורק במקומות המספקות מידע קולי (אוזניות למשל) ואו כתוב בכתב ברייל.
במקרה של הדרכה אישית לדרוש שיהיה אדם מיומן ( שידבר קרוב, לאט, בקול רם, ישירות, בפירוט רב ).
מתן הזכות למשש.

האפשרות להשתמש בכלבי נחייה או מקלות הליכה, בהתאם לצורך.
מתן אינפורמציה, מה עושים בעת מצוקה ( שריפה, מכשולים, תאונה ועוד) והתראות על עצירות ברכבת ובאוטובוסים.
יש ליידע בכל מקום את מוגבלותך על מנת שתוכל לקבל עזרה מתאימה.

חירשים ולקויי שמיעה
נכות בעייתית מפני שאי אפשר לזהות אותה , אלא אם מודיעים מראש. בדרך כלל ניתן לזהות אותה כאשר רואים שאנשים מדברים בשפת הסימנים או מדברים בצורה בלתי ברורה.
הדרכה אישית לדרוש שיהיה אדם מיומן שידבר קרוב בסביבה שקטה, לאט, בקול רם וברור ( אפשר גם עם מיקרופון ורמקולים), ישירות, ובתמצות . במקרה של בעיות להשתמש בעט ונייר (שיהיה בהישג יד).
התכתבות תיעשה אך ורק בפקס או בדואר אלקטרוני.
יש ליידע את הבודק הביטחוני שברשותך מכשיר שמיעה מתכתי וזאת לפני המעבר בגלאי.
יש ליידע בכל מקום את מוגבלותך על מנת שתוכל לקבל עזרה מתאימה.

לבעלי כלב נחייה
חובה לקחת מסמכים המעידים כי הכלב משמש לנחייה, אישורים וטרינריים ואישורי חיסון נגד כלבת וזה לפי דרישת המדינות. יש לוודא שיש אישור להכניס כלבים לאותה מדינה ולשדה התעופה ולמטוסים ( הברור יעשה בקונסוליה ובחברות התעופה).
יש ליידע את הבודק הביטחוני כי ברשותך כלב עם קולר מתכתי.




מידען תירותי. ובעל אתר מידע למטייל העצמאי http://www.tiulim.net
מנהל מידע של אתר הכל חינם בישראל http://www.all4free.co.il
מנהל אתר "הוסף את הנקודה שלך" - http://www.addyourpoint.com
כתב (עיתונאי) תירות ובעל טורים שבועיים באתר NRG
מנהל פורום טיולים בערוץ 2 או מאקו בשמו החדש
יועץ טיולים לחברת דינהאוז צפון http://www.hul.co.il


תגובות

Christina אמר/ה…
שלום יאיר
כתבת בלוג יפה למטייל נכה עצמאי, ובכל זאת היתי רוצה לשאול אם אתה יכול להמליץ על חברות שעושות טיולים מאורגנים לנכים
תודה רבה